chiny:-tydzien-za-wielkim-murem-(34/21),-czyli-subiektywny-przeglad-wydarzen-andrzeja-lianga-z-szanghaju

Z pierwszych stron (从新闻媒体的第一页)
Ustawa o Reprezentantach Nadzoru

Zupełnie bez rozgłosu Stały Komitet Ogólnochińskiego Zgromadzenia Przedstawicieli Ludowych (全国人民代表大会常务委员会), organ kierowniczy chińskiego parlamentu, przyjął Ustawę Chińskiej Republiki Ludowej o Reprezentantach Nadzoru (中华人民共和国监察官法).

Osoby, których nowe prawo dotyczy, to:

„(1) dyrektorzy, zastępcy dyrektorów i członkowie komitetów nadzorczych wszystkich szczebli;

(2) urzędnicy nadzorczy w organach komitetów nadzoru na wszystkich szczeblach;

(3) personel nadzorczy i komisarze nadzorczy komisji nadzorczych wszystkich szczebli, którzy stacjonują lub są oddelegowani do organów nadzorczych Komunistycznej Partii Chin, organów państwowych, organizacji i jednostek upoważnionych, lub którym na mocy przepisów ustawowych i wykonawczych powierzono zarządzanie sprawami publicznymi i regionami administracyjnymi w ramach ich jurysdykcji itd.

(4) pracowników nadzoru w innych organach nadzorczych wykonujących uprawnienia nadzorcze zgodnie z prawem.”

Przepisy tej ustawy przede wszystkim regulują zasady sprawowania funkcji nadzoru, działania przedstawicieli nadzoru w radach nadzorczych, przedsiębiorstwach państwowych, czy innych organach.

Ustawa wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2022 r.

Koronawirus COVID-19 (冠状病毒疾病)
Delta w odwrocie?

Wszystko wskazuje na to, że ogniska zakażeń wariantem Delta wirusa COVID-19, jakie licznie pojawiły się po 20 lipca br. są skutecznie wygaszane. Zakażenia ta odmiana koronawirusa wykryto  w ponad 50 miastach w 18 prowincjach. Stwierdzono blisko 1,300 zachorowań. Mimo wystąpienia również przypadków stanów, nikt spośród chorych nie zmarł. Rząd centralny i rządy lokalne przyjęły zasadę „zero tolerancji” dla koronawirusa.

Każdorazowo po wykryciu przypadku zakażenia koronawirusem, nawet pojedynczego, wprowadzano natychmiast lockdown danego miasta, czy gminy, organizowano niezwłocznie masowe testy przesiewowe mieszkańców (w sumie w lipcu i sierpniu wykonano ich ponad 100 mln), wprowadzano zakaz poruszania się pomiędzy miastami, ścisłe kontrole wszystkich przemieszczających się, obowiązkowe kwarantanny, czasowe zamkniecie wszystkich instytucji publicznych, restauracji, barów, kin itp. Jeśli we wrześniu trend spadkowy utrzyma się, będziemy mogli po raz kolejny odnotować, że radykalne metody wygaszania epidemii przynoszą szybkie rezultaty. Nie licząc na to, że ktoś ten przykład weźmie na poważnie.

Raport Państwowej Komisji Zdrowia

Państwowa Komisji Zdrowia (国家卫生健康委员会) poinformowała, że od 23.08. do 28.08. br. wykryto 33 nowe przypadki Covid-19, wszystkie dotyczyły osób przybywających z zagranicy. Od początku wybuchu epidemii, czyli od 31 grudnia 2019 roku w całych Chinach odnotowano 94,819 przypadki zachorowań i 4,636 zgonów. Do tej pory w ramach szczepień wykorzystano 2.033 mld pojedynczych dawek szczepionek. Wciąż zdecydowanie za mało.

Ekonomia (经济), Biznes (生意)
Nowe podmioty gospodarcze

Wedle danych Państwowej Administracja Nadzoru i Administracji Rynku (国家市场监督管理总局)w ciągu I półrocza br. zarejestrowano w Chinach 13.945 mln nowych podmiotów gospodarczych, w tym 9.459 mln to działalności jednoosobowe. Oznacza to wzrost liczby rejestracji o 28.1% w porównaniu z rokiem minionym, a zarazem do wielkości typowych dla okresu sprzed pandemii. W Chinach Ludowych działa obecnie 145 mln zarejestrowanych podmiotów gospodarczych, czyli 1.6 razy więcej niż w 2012 roku.

Handel zagraniczny rośnie, ale nie cieszy

Ministerstwo Handlu (商务部)potwierdziło rzecz powszechnie wiadomą: Chiny są drugim na świecie rynkiem konsumenckim oraz największym globalnie uczestnikiem handlu zagranicznego.

Chiński handel zagraniczny tylko w I półroczu wzrósł o 24.5% r/r, co stanowi największy wzrost w skali 10 lat. Nikt nie ukrywa, że kluczowa dla tych wyników okazała się pandemia, która spowodowała zakłócenia w funkcjonowaniu gospodarek w innych krajach, a co za tym idzie – przekierowanie zamówień produkcyjnych do Chin. Sytuacja za granicą zdaje się poprawiać i stabilizować. Zamówienia eksportowe maleją w stosunku do tych z 2020 roku. Ministerstwo więc ostrzega, że pozycja kraju jako lidera światowego handlu zagranicznego nie jest osiągnieciem trwałym, danym raz na zawsze. Firmy odczują zmianę koniunktury już w II półroczu. Zwłaszcza te małe i średnie. Rosnące koszty siły roboczej, surowców i materiałów, presja na kurs wymiany RMB, problemy transportowe i silnie rosnące koszty żeglugowe powodują, będą miały wpływ na cały handel zagraniczny, jak i firmy z nim związane.

Niezbędnym jest, aby przedsiębiorstwa zaczęły przygotowywać się już teraz do okresu dekoniunktury. Ministerstwo ocenia, że przyszły rok będzie trudniejszy dla chińskiego handlu zagranicznego niż ostatni kwartał bieżącego roku, w którym pojawią się wyraźne sygnały spowolnienia. Jednym z przykładów nowej sytuacji w handlu i wyzwań stojących przed jego uczestnikami jest to, co się dzieje w tutejszych portach, które są kompletnie przeciążane i nie nadążają tak z załadunkiem jak i rozładunkiem kontenerów, towarów masowych i innych.

20 sierpnia br. na redach chińskich portów oczekiwało w kolejce na rozładunek ponad 990 statków. To największy „korek” od 7 lat.

Szczególnie trudna sytuacja występuje w Szanghaju i NingBo (ZhouShan) – dwóch największych portach obsługujących towary masowe i kontenery.

Jeszcze na początku sierpnia na redach tych dwóch portów stało na kotwicach 400 statków. Ciągle rosną koszty transportu kontenerów. I nic nie wskazuje na to, ze sytuacja ta się zmieni w najbliższym czasie.

100 największych portów kontenerowych

Lloyd’s List Intelligence (specjalistyczny serwis informacji biznesowej dedykowany globalnej społeczności morskiej, część giełdowej spółki Informa PLC, która wchodzi w skład Lloyd’s List Group wraz z siostrzaną firmą Lloyd’s List) opublikowała kolejny ranking 100 największych portów przeładunku kontenerów na świecie.

Listę sporządzono na podstawie danych z 2020. W pierwszej dziesiątce znalazło się aż 7b portów chińskich:

  1. Shanghaj (43.50 mln TEU);
  2. Singapur;
  3. NingBo – Zhou Shan (8.72 mln TEU);
  4. ShenZhen (26.55 mln TEU);
  5. Kanton (23.51 mln TEU);
  6. QingDao (22.01 mln TEU);
  7. Busan (Korea Południowa);
  8. ZianJin (18.35 mln TEU);
  9. Hong Kong (17.97 mln TEU);
  10. Rottedam

Port w Szanghaju

Największy polski port – Gdańsk – w 2020 roku przeładował 1,924 mln TEU co dało mu 91 pozycję na świecie. Na 100 miejscu uplasował się port TaiPei na Tajwanie (1.620 mln TEU).

CHINA CONTAINERIZED FREIGHT INDEX

Pokazuje kierunki chińskiego exportu i ich nasilenie bądź spowolnienie w okresie 1 tygodnia.

 

Stoczniowy gigant w Szanghaju

W Szanghaju będzie miał swoją siedzibę największy na świecie holding przemysłu stoczniowego – China State Shipbuilding Corporation (中国船舶工业集团公司). Podpisano w tej sprawie stosowaną umowę z władzami miasta. China State Shipbuilding Corporation to „nowo-stary” podmiot gospodarczy. Powstał bowiem z połączenia dwóch innych stoczniowych korporacji:

  • China Shipbuliding Group Corp. (中国船舶集团) i
  • China Shipbuilding Industry Corp. (中国船舶重工集团公司).

Konsolidacji ciąg dalszy

Zapoczątkowany kilka lat temu proces konsolidacji i tworzenia mega holdingów państwowych trwa dalej. Po fuzjach m.in. w przemyśle cementowym, hutniczym, chemicznym, węglowym, wspomnianym stoczniowym przyszła pora na producentów sprzętu, maszyn, urządzeń energetycznych.

Komisja Nadzoru i Administracji Aktywów Państwowych (国务院国有资产监督管理委员会) zaaprobowała utworzenie holdingu, którego aktywa będą wynosić 120 mld RMB (ok. 71.942 mld PLN), a tworzyć go będą:

  • China Xi Dian Group (中国西电集团有限公司),
  • State Grid Corporation China Xu Ji Group (国家电网公司下属许继集团有限公司),
  • PingGao Group (平高集团有限公司),
  • ShanDong Electric Power Group (山东电工电气集团有限公司) i
  • trzy przedsiębiorstwa z NARI Group Co., Ltd. (南南瑞集团有限公司).

Pierwsze cztery wymienione powyżej firmy notowane są na giełdzie w Szanghaju. Utworzenie tego holdingu to kolejny krok mający na celu koncentrację korporacji z danych branż na swojej podstawowej działalności. Dla pozostałych działalności tych spółek maja być tworzone osobne, celowe podmioty.

Benzyna tanieje

Państwowa Komisja Rozwoju i Reform (国家发展和改革委员会) ogłosiła kolejną obniżkę cen paliw. Największą w tym roku. Po obniżce średnia krajowa cena benzyny będzie wynosić od 6.5 do 6.7 RMB za litr (ok. od 3.9 do 4.02 PLN/l).

ChengDu i ChongQing coraz blizej

Państwowa Komisja Rozwoju i Reform (国家发展和改革委员会) zatwierdziła budowę drugiej linii szybkiej kolei łączącej ChengDu i ChongQing – dwie metropolie w środowo zachodniej części Chin, w prowincji SiChuan. Tym razem będzie to linia pozwalająca rozwijać pociągom prędkość do 350 km/godz. Odległość między oboma miastami wynosi 294 km. Nowa linia kolejowa będzie trzecią w kraju łączącą tak bliskie aglomeracje. Podobne połączenia bezpośrednie powstały pomiędzy Pekinem a TianJin (107 km), Szanghajem a NanJing (280 km) i Kantonem a ShenZhen i Hong Kongiem (dystans 131 km). Tam jednak pociągi poruszają się z prędkością 200 km/godz.

Szybka kolej ChengDu – ChongQing ma obsługiwać 32 mln pasażerów rocznie. Założono, że inwestycja ta zostanie zakończona w okresie do 5 lat. Całkowity jej koszt oszacowano na 69.273 mld RMB (ok. 41.53 mld PLN). Finansowanie inwestycji zapewnią

  • China National Railway Group Co., Ltd. (中国国家铁路集团有限公司) – 50%
  • metropolia ChongQing
  • prowincja SiChuan, które pokryją pozostałe 50%.

Inwestycja ta jest elementem projektu utworzenia megapolis ChongQing/ChengDu.

Wyniki China CRRS Group Co., Ltd.

China CRRS Group Co., Ltd. (中国中车股份有限公司) spółka notowana na giełdach w Szanghaju i Hong Kongu, jeden z największych na świecie producentów taboru kolejowego, podała do publicznej wiadomości swoje najnowsze wyniki finansowe. W I półroczu firma osiągnęła dochód operacyjny w wysokości 95.464 mld RMB (ok. 57.232 mld PLN) – wzrost o 6.78% r/r, a jej zysk wyniósł 3.989 mld RMB (ok. 2.392 mld PLN) – wzrost o 8.02% r/r. Jest to jednak wynik gorszy niż ten osiągnięty przed epidemią w roku 2019. W wyniku turbulencji na rynkach spadła produkcja wagonów i lokomotyw. Spółka zdywersyfikowała jednak swoja działalność. Najnowsze wyniki finansowe uzyskano dzięki temu, że China CRRS Group Co., Ltd. rozszerzyła produkcję turbin wiatrowych, a także pozyskała nowe zamówienia na pociągi dla linii metra.

Elektryfikacja transportu publicznego trwa

W chińskich miastach jeździ już ponad 466,000 autobusów elektrycznych, wodorowych i hybrydowych. Stanowi to 66.2% wszystkich autobusów eksploatowanych przez spółki transportu publicznego w tych miastach. Do końca czerwca br. 74.9% wszystkich linii kolejowych w Chinach zostało w pełni zelektryfikowanych.

Sprzedaż aut elektrycznych w Norwegii

Na największym europejskim rynku samochodów elektrycznych, czyli w Norwegii w lipcu br. sprzedano najwięcej napędzanych prądem Fordów. A konkretnie Fordów Mustang Mach-E, których „poszło do ludzi” w owym miesiącu aż 898 sztuk.

Elektryczny SUV Forda – Mustang Mach E

Konkurencja pozostała daleko w tyle. Tesla sprzedała zaledwie 4 auta (CZTERY). Rozpychający się na tym rynku chiński producent Xiao Peng sprzedał 31 aut Xpeng G3. A z kolei robiące tu swoje pierwsze kroki NIO sprzedało 2 auta ES8.

NIO ES8 (Azera)

Przy okazji podsumowań poinformowano, że auta chińskie maja europejskie homologacje, a Norwegia, przez wzgląd na specyfikę rynku, jest przyczółkiem dla chińskich firm zamierzających poważniej zaistnieć na rynkach Europy.

Ciekawostka: Spółka NIO na potrzeby rynku europejskiego nadała swemu modelowi ES8 nazwę… Azera. Inne modele tej firmy też mają nazywać się Azera, różnić je będą oznaczenia alfa-numeryczne.

Auta elektryczne w górę

Produkcja i sprzedaż aut elektrycznych w Chinach w ciągu pierwszych 7 miesięcy br. osiągnęła rekordowe wyniki. Wyprodukowano 1.504 mln aut elektrycznych, a sprzedano ich 1.478 mln. W całym 2020 roku wyprodukowano 1.367 mln „elektryków”, sprzedano zaś 1.366 mln.

Volvo uruchamia produkcję ciężarówek

Spółka Volvo AB podpisała umowę z Jiang Ling Motors Co., Ltd. (江铃汽车股份有限公司). Na mocy tej umowy Volvo przejmie Jiang Ling Heavy Truck Co., Ltd. (江铃重型汽车有限公司). Wartość transakcji to 125 mln US$ (ok. 485 mln PLN). Volvo po dokonaniu prac adaptacyjnych zamierza przed końcem 2022 roku uruchomić produkcje swoich samochodów ciężarowych. Chiny to największy na świecie rynek samochodów ciężarowych. Ich sprzedaż w roku 2020 wzrosła o 13.7% w porównaniu z rokiem 2019, a wyniosła w sumie 1.62 mln aut.

Głównym udziałowcem Volvo jest China ZheJiang Geely Holding Group Co., Ltd. (中国浙江吉利控股集团有限公司).

Gazu coraz więcej

Państwowa Administracja Energii (国家能源局) poinformowała, że w latach 2015-2020 wybudowano w Chinach 46,000 km rurociągów dla przesyłu wielkodystansowego. Ogólna długość rurociągów do przesyłu gazu naturalnego przekroczyła w tym okresie 110,000 km. W okresie minionej pięciolatki zainwestowano w rożnego typu rurociągi 1.36 bln RMB (ok. 815.310 mld PLN). W 2020 roku produkcja gazu naturalnego w Chinach wyniosła 192.5 bln m3, co oznacza wzrost 9.8% w porównaniu z rokiem 2019. Jego zużycie roczne to aktualnie 328 bln m3.

 » Read More

Powered by the Echo RSS Plugin by CodeRevolution.

By nowinki

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *